Incontinentie en seksualiteit

Urineverlies is een lastig probleem waar veel mensen liever niet over spreken. Gesprekken hierover gaan ze uit de weg vanwege de schaamte die hiermee gepaard gaat. Dit geldt voor mannen en vrouwen. Vrouwen vinden het vaak lastiger omdat incontinentie bij hen vaak op wat jongere leeftijd optreedt dan bij mannen. Wat het openlijk spreken over dit probleem voor mannen anderzijds weer lastig maakt, is het feit dat het zich bij hen meestal plotseling openbaart en het vandaag de dag door velen nog als een typische vrouwenaangelegenheid wordt gezien. Over incontinentie en seks spreken we al helemaal liever niet.

De rol van de bekkenbodemspieren

Urineverlies tijdens seksuele activiteiten bestaat ook bij mensen zonder incontinentie. Het heeft te maken met het gebruik van de spieren in het bekkenbodemgebied. Wie in het dagelijks leven dus te maken heeft met incontinentie, kan dit probleem uiteraard ook tijdens de seks ervaren. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen, alhoewel dit probleem bij vrouwen vaker voorkomt wegens het specifieke gebruik van de bekkenbodemspieren. Deze spiergroep trekt samen om vervolgens weer te ontspannen. Daar kan urine bij vrijkomen. Ook de penis geeft extra druk in dit gebied. Verliezen mannen urine, dan is dat vaak tijdens of na het orgasme.

Bij wie komt incontinentie tijdens seksuele activiteiten het vaakst voor?

Urineverlies na het aanspannen en ontspannen van de bekkenbodemspieren tijdens seksuele activiteiten komt vaker voor naarmate men ouder wordt. De reden daarvoor is simpel: net als de rest van de spieren in uw lichaam verslapt ook deze spiergroep. Ook kan urineverlies tijdens de seks voorkomen bij vrouwen die nog niet zo lang een bevalling achter de rug hebben. Bij deze laatste groep betreft dit geen langdurig probleem, maar heeft het urineverlies een tijdelijk karakter. Wij zetten enkele tips voor u op een rijtje.

Tip 1: plassen voor de seks bij incontinentie

Een van de meest praktische dingen die u in acht kunt nemen, is het plassen alvorens u met de seksuele activiteit begint. Door het plassen leegt u uw blaas en loopt u zo min mogelijk risico urine te verliezen. Mocht u alsnog wat verliezen, dan zal de hoeveelheid zeer beperkt zijn. Ook is het verstandig om alcoholische dranken te vermijden. Deze hebben namelijk een irriterende werking op de blaas. Ditzelfde geldt voor koolzuurhoudende en cafeïnehoudende dranken. Bent u alsnog bang wat urine te verliezen? Legt u dan een handdoek op bed.

Ook verstandig om een handdoek in bed te leggen.

Tip 2: Het proberen van een ander standje

Deze tip is vooral voor vrouwen van belang. Tijdens de seksuele activiteit trekken de bekkenbodemspieren samen. Deze liggen vlak langs de urinebuis. Ook de penis van de man zorgt voor wat extra druk. Daarom is het verstandig om samen andere standjes te proberen waarbij dit laatste zoveel mogelijk wordt beperkt. Ook vinden veel koppels het fijn om in plaats vooral aan de seks zelf, meer aandacht te besteden aan knuffelen en voorspel.

Tip 3: Het trainen van de bekkenbodemspieren

Het trainen van deze spiergroep is vooral effectief bij inspannings- of stressincontinentie, de vorm van incontinentie waarbij u urine verliest tijdens fysieke bezigheden. De specifieke spier die u traint, is de pupococcygeus. U lokaliseert hem door tijdens het plassen de straal te stoppen. Training van de bekkenbodemspieren vindt plaats onder begeleiding van een gespecialiseerde fysiotherapeut. Misschien merkt u ook dat u overdag wat urine verliest, bijvoorbeeld wanneer u sport of hard hoest, niest of lacht. De gevolgen van inspanningsincontinentie kunt u ondervangen met het gebruik van het juiste incontinentiemateriaal van TENA.

Het belang van goede communicatie

Seks hoort thuis in iedere relatie en is iets waar u zich door een incontinentieprobleem niet door zou moeten laten weerhouden. Hoe moeilijk dit soms ook lijkt, de dialoog met uw partner blijft te allen tijde van groot belang. Door de spanning zoveel mogelijk weg te nemen, voelt u zich meer begrepen en zal uw zin in seks geen vrije val maken. Uw huisarts kan u helpen met praktische adviezen, of u naar een specialist zoals de hierboven al genoemde bekkenbodemfysiotherapeut doorsturen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn