Conversie optimalisatie zorgt voor extra bestellingen

Sinds 2012 ben ik eigenaar van een goedlopende webshop. Ik verkoop baby- en kinderkleding voor jongens en meisjes van diverse bekende merken. Op het begin was het hard werken. Ik verkocht net genoeg om er van rond te komen en ik moest veel tijd en geld in mijn winkel investeren om zoveel mogelijk naamsbekendheid te krijgen. Inmiddels ben ik helemaal niet ontevreden over het aantal bezoekers en verkopen via mijn webshop. Toch besloot ik dat ik wat extra’s wilde doen om te blijven groeien. Tijdens een presentatie op een e-commerce congres hoorde ik over conversie optimalisatie. Met conversie optimalisatie wordt de website geoptimaliseerd met als doel extra verkopen te genereren. Na afloop van de presentatie kwam ik in gesprek met een medewerker van Inventus. Zij zijn expert op het gebied van conversie optimalisatie. Hij wist zeker dat conversie optimalisatie positieve resultaten voor mijn webshop op zou leveren. Eigenlijk had ik nog nooit hulp van iemand anders ingeschakeld om eens mee te kijken naar de kwaliteit van mijn website. Ik ben zelf wel altijd actief geweest om de website er goed uit te laten zien, maar ik heb me nooit afgevraagd of mijn aanpassingen tot betere resultaten zouden leiden. Ik had daar ook de tijd en energie niet voor, want ik was al druk genoeg met het verwerken van alle dagelijkse bestellingen. Ik besefte dat het wel heel goed zou zijn om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, want extra omzet kon ik wel gebruiken. Ik besloot de hulp van Inventus in te roepen zodat zij mij konden begeleiden in het proces en het meeste werk uit handen konden nemen.

Aan de slag met conversie optimalisatie webwinkel

Voor de conversie optimalisatie van mijn webwinkel konden we de volgende acties op touw zetten:

  • A/B testing;
  • Usability testing;
  • Expert review.

In overleg besloten we om eerst aan de slag te gaan met A/B testing. Inventus adviseerde om de productpagina van mijn webshop te optimaliseren. Ze dachten namelijk dat daar nog wat te halen viel. De productpagina is de pagina waar bezoekers op terecht komen als ze een specifiek product willen bekijken. Hier kunnen ze de omschrijving van het product zien en de afbeeldingen bekijken. Het is een hele belangrijke pagina omdat de bezoekers interesse hebben in het product dat ze bekijken. Je wilt ze hier dus overhalen om het product te bestellen. Inventus heeft de productpagina overzichtelijker gemaakt en de kleur en tekst van de ‘bestel’ buttons veranderd. Voor een periode van één maand kreeg de helft van de bezoekers van mijn website de oude versie te zien en de andere helft de geoptimaliseerde productpagina. Na afloop kon Inventus precies aan mij laten zien hoeveel extra bestellingen de geoptimaliseerde versie mij had opgeleverd. De conversie optimalisatie van de productpagina leidde tot 20% extra bestellingen in vergelijking tot de niet geoptimaliseerde versie. Het had me echt overdonderd. Ik had niet verwacht dat ik met kleine en simpele aanpassingen zoveel extra omzet kon behalen. Met deze mooie uitkomsten heb ik Inventus gevraagd om meerdere onderdelen van mijn webwinkel te optimaliseren. Ze adviseerde om de winkelpagina aan te passen omdat deze ook nog overzichtelijker kon en vriendelijkere buttons kon gebruiken. De resultaten van de A/B test lieten zien dat de bezoekers van de geoptimaliseerde winkelwagenpagina vaker een bestelling hadden geplaatst. Ik was natuurlijk erg blij met deze uitkomsten.

Vervolg samenwerking

De afgelopen maanden heeft mijn webwinkel door de conversie optimalisatie meer omzet gegenereerd dan ooit. Ik ben ontzettend tevreden met het advies van Inventus en wil onze samenwerking zeker voortzetten. Over een maand beginnen we met usability testing. Ik ben erg benieuwd wat dit voor mijn webwinkel op gaat leveren.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn